Co firmy fintech mogą zrobić, by zdobyć zaufanie konsumentów

Badania jasno wskazują, że w ostatnich latach zaufanie konsumentów do technologii finansowych stoi w miejscu. Czy pierwsze półrocze 2020 roku stworzyło nowe możliwości, czy raczej pogorszyło sytuację na tym rynku? Wśród ankietowanych wyróżniane są cztery obszary niepewności, które budzą nieufność klientów fintechów. Są to: prywatność danych, ograniczone regulacje, skandale sektorowe oraz strach przed nieznanym. Połowa z wyżej wymienionych z biegiem czasu staje się coraz słabsza, ale dwie pozostałe nadal podsycają niepewność wśród konsumentów.

Strach o prywatność danych oraz niechęć do nowości

Rozwijająca się technologia sieci Internet, urządzeń mobilnych oraz różnego rodzaju usług IT coraz bardziej ingeruje w prywatność użytkowników. Pomimo wszechobecnej kultury social media, konsumenci niechętnie udostępniają swoje dane osobowe aplikacjom z sektora technologii finansowych. Jest to niemała przeszkoda, przede wszystkim, dla sprawnego rozwoju branży. Znacząco odczuwa to Wielka Brytania, której obywatele nie chcą udostępniać swoich danych, nawet jeśli miałoby to pozytywny wpływ na jakość oraz konkurencyjność produktów finansowych i usług.

Ostatnie miesiące i związana z nimi sytuacja na świecie pokazują jednak, że w obliczu kryzysu użytkownicy są bardziej skłonni do przekazywania swoich danych, aby pomóc w rozwiązaniu niektórych problemów. Badania wskazują, że aż 62% ludzi jest skłonnych przekazać swoje dane, wierząc, że mogą one pomóc i zostać dobrze spożytkowane.

internet sieć online bankowość monitory
stoockfoto.com

Kolejnym aspektem, który hamuje rozwój nie tylko branży finansowej, ale również wielu innych dziedzin, jest strach przed nieznanym. Większość społeczeństwa przyzwyczaja się do znanych rozwiązań i niechętnie chcą wprowadzać zmiany w swoje życie. Duże marki, zakorzenione w świadomości konsumentów mają wśród nich uznanie, przez co nie muszą zbytnio przeć w kierunku rozwoju. Pośród badanych, 64% z nich twierdzi, że ufa bankom, ubezpieczycielom oraz zarządcom majątku, podczas gdy 47% grupy mówi to samo o operatorach płatności cyfrowych oraz usługach peer-to-peer. Podobnie statystyki mają się w przypadku technologii blockchain, kryptografii oraz robo-doradztwa firm.

Mimo wszystko, zaufanie z roku na rok bardzo powoli wzrasta. Wszystkie branże fintech stawiają na zakorzenienie w świadomości konsumentów, budowę zaufania oraz konsekwencję w działaniach.

Szybki rozwój w cieniu skandali

Duża część z ankietowanych uważa, że nie potrafi dopasować się do tempa rozwoju technologii. Ponad połowa grupy badawczej zgodziła się z tezą, że otaczający świat idzie do przodu zbyt szybko. Konsumenci wskazują również, że rząd Wielkiej Brytanii także nie rozumie nowopowstającej technologii na tyle dobrze, by skutecznie móc ją regulować. 66% ankietowanych martwi się, że technologia uniemożliwi ustalenie czy to, co dzieje się na ich oczach jest prawdą, czy fikcją.

pieniądze monety inwestycje wzrosty
sxc.com

Skandale są nieodłączną częścią wielkiego świata biznesu. Doskonale przekonała się o tym branża motoryzacyjna, po aferze z emisją spalin, rozgrywaną na przestrzeni 2015 i 2016 roku. Każde z niepowodzeń jest skrupulatnie analizowane przez opinię publiczną, a działy PR wielkich przedsiębiorstw muszą czasem spędzić niemało czasu, by naprawić gafy postawionych wyżej biznesmenów.

Branża fintech, podobnie jak inne oparte na sieci Internet muszą zadomowić się w świadomości konsumentów, by ci, mogli im bardziej ufać. Początki portali społecznościowych, bukmacherskich lub kasyn online, takich jak Casinoeuro Polska również nie były łatwe. Użytkownicy muszą dobrze poznać każdy produkt, by móc mu w pełni zaufać i polecać dalej wśród swojej społeczności. Na lepszy wizerunek kasyn online wpływa na pewno przejrzystość warunków, na które muszą zgodzić się gracze, a także duża wygoda, dzięki której kilka kliknięć dzieli internautę od rozpoczęcia rozgrywki. Podobnie ma się sprawa w technologiach finansowych. Użytkownicy chętnie będą korzystać z nowych rozwiązań, jeśli zapewnione zostanie im poszanowanie prywatności, a konkurencyjne usługi przypadną im do gustu.